6. Victoria Forsmark - Jägmästaren





Vickan studerar till jägmästare och vill jobba som produktionsledare i framtiden.

Född: 3 Juli 1985 i Umeå
Moderklubb: Sävar IK
Kom till Södra: Kom 2003, sjätte säsongen nu!
Familj: Mamma, pappa och en storebror.

Vad gör Victoria Forsmark en dag som är ledig från fotboll?
Då hänger jag med kompisar eller håller på med något projekt hemma. Om det är sol ute så hittar man mig ute, oftast på balkongen och inte i skogen som kanske många tror... Jag brukar klinka lite på gitarren också, eller försöker lära mig att spela.

Vi som känner dig skulle ju definitiv leta i skogen efter dig, och vi vet ju att du pluggar på Skogis. Hur kom det sig att du ville börja där?
Det var Lo Persson (en gammal södraspelare) som tipsade mig om utbildningen. Jag tyckte att den verkade bra och hoppade på. Kände ganska snabbt att det var helt rätt.
Det är nog många som undrar vad ni gör på skogis och vad ni kommer arbeta med efter utbildningen. Kan du berätta?
Har nog svarat på den där frågan mer än 128 gånger. Men ok, jag gör ett försök. När jag har läst klart kommer jag att arbeta inom skogsnäringen och vara lite av en expert på skog. Utbildningen är väldigt bred. Man läser om skog, virke, ekosystem, marknadsföring, juridik, organisation och ledarskap, ekonomi och matematik mm. Hoppas någon fick lite bättre koll nu.

Vart vill du jobba och vad vill du jobba med efter din utbildning?
Helst av allt skulle jag vilja jobba i Umeå som produktionsledare, virkesköpare eller med skötsel. Sannolikheten att få jobb här är dock liten. Jag räknar med att behöva flytta söderut.

En fågel har viskat i mitt öra att du träffat drottning Silvia, berätta om det!
Alla jägmästare åker på en Europaresa och den finansieras av att vi studenter bla säljer granar i Stockholm. De senaste åren har det blivit en tradition att skänka några granar till slottet. Det var i samband med det som jag fick hälsa på tant Silvia. Det var rätt kul faktiskt. Alla var uppklädda förutom jag och tre andra som kom i våra arbets/försäljningskläder. Därför fick vi stå och hålla i varsin gran. När sedan Silvia gick runt och tog i hand så bjöd jag på en kombinerad bockning och nigning. Fick hjärnsläpp men hur gör man när man ska hålla i 4 meters kungsgran samtidigt.

Du säger att du gillar att plinka på gitarren. Hur länge har du spelat?
Jag började spela förra sommaren.

Du har inga andra dolda talanger eller dolda intressen?

Hmm, jag är ganska bra på att använda hammare och spik och tycker att det är ganska kul att gå på loppisar/auktioner och hitta fräna grejer.
Skulle du kalla dig själv händig?
Tummen sitter inte mitt i handen iaf. Learning by doing!


5 SNABBA MED VICKAN
Löpduell - Närkamp
StepUps - Handdopp
Gammliavallen - Tegstunet
Passa - Skjuta
Dribbla - Glidtackla


Text: Anna Forss, Foton: Privata

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0