Intervju med Patricia Hägglund


En dryg månad har gått sedan Patricia flyttade till Schweiz för att testa sina vingar. Bloggen har nu kontakta Patricia för att få en uppdatering om vad som sker nere i söder..

Först och främst, hur känns det att bo i ett främmande land?
- Oj..spännande. Min nya tränare sa det att det är oehört nyttigt att bo i ett annat land. Eftersom jag kommer att lära mig uppskatta mitt hemland väldigt mycket och att jag kommer lära mig mycket om mig själv. Har börjat vänja mig mer och mer med vardagen och miljön här nere. Hittar i mataffären och kan vägen till träningen. En positiv grej med Schweiz är att allt är nära. Det är lätt att göra utflykter och ta sig till andra länder.

Vad gör du en vanlig dag i Schweiz?
- Jag kliver upp, gör lite gröt, läser VK och VF..pratar en stund med Moa på msn..tar en promenad, tar en kaffe hos Anton och ser ett avsnitt Gossip Girl om det är tisdag. Just nu är det mycket att dona i lägenheten, målar alla väggar ect vilket gör att mycket tid går till det. Annars brukar jag gå och handla, baka någonting och plugga tysk grammatik om dagarna. Att pratar med pappa och mamma eller amanda över skype tillhör också vardagssysslorna. Sen lagar jag middag och packar väskan och beger mig till campus. Mellan 18-22 brukar jag vara borta på kvällarna för träning. På onsdagar hittar jag och Patrik på någonting kul tillsammans då vi båda är träningslediga. Och till helgen blir det mys och andra trevligheter med de andra svenskarna som är här nere. Caféer och uteserveringar är ett stort plus här.

Hur är fotbollen där nere i jämförelse med Sverige? (media, publik, pengar osv...)

- I klubben och runt om är det stort. Mycket cirkulerar runt landslaget. Varje tisdag tränar alla landslagspelare tillsammans, de som bor i Zurich tränar i kanten av Zurich de från Bern området tränar i närheten av Bern, från u17 till A-landslaget. När det gäller publik på damfotbollen är det ungefär som hemma, däremot när vi möter FC Zurich den 25 april kommer det bli betydligt mer folk då det blir en "seriefinal".

Hur skulle du jämföra Grasshopper Club Zurich och Umeå Södra FF? Vad saknar du?
- Här är i princip alla grymt tekniska, ibland kanske för tekniska. Hemma är vi mer tuff i spelet. Det jag saknar är såklart laget och stämningen. Att kunna förstå vad alla säger och sen saknar jag Göran!! Södra kommer alltid att vara speciell för mig och är en förening och ett lag som jag vill spela med sen. Men just nu ska jag vidga mina vyer här i söder och förhoppningsvis fylla min ryggsäck med en massa lärdomar och annat tills att jag beger mig hemåt igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0